Mindfulnesstraining

Als mens hebben we in meer of mindere mate allemaal last van stress en onprettige ervaringen.
Dit is afhankelijk van onze persoonlijke eigenschappen en omstandigheden.

Het probleem is dat we veel met onze aandacht ergens anders zijn, in plaats van in het hier en nu.
We zijn onbewust bezig met wat er allemaal zou kunnen gebeuren en hebben meestal weerstand ten opzichte van onprettige ervaringen. Hierdoor kan stress en ongemak ontstaan.

Mindfulness leert ons de aandacht trainen door met een open en nieuwsgierige blik te kijken en aanvaarden wat er hier en nu is.
Wat voor enkele gedachten heb ik?
Wat is mijn stemming?
Wat voel ik in mijn lijf?
Het gevolg is dat er steeds meer ruimte ontstaat ten opzichte van deze ervaringen en we stress en ongemak op een natuurlijke manier kunnen beantwoorden.

Mindfulness is buitengewoon praktisch, zinvol en toepasbaar in het dagelijks leven.
Inmiddels hebben wereldwijd tienduizenden mensen deze training gevolgd en zijn de positieve effecten ervan wetenschappelijk aangetoond.

Mensen met (werk)stress worden zich er steeds bewuster van hoe de stress hen beďnvloedt.
Zij leren minder vanuit automatische reacties te handelen. De stress en bijkomende lichamelijke klachten nemen hierdoor af. Mensen die chronisch pijn hebben en moe zijn, leren beter leven met hun beperkingen, zodat er meer ruimte in hun leven komt voor andere dingen.
Mensen met depressieve klachten en mensen met angsten leren helder in het moment te zijn.
Zij leren adequater hun klachten te hanteren.
Het 8-weeks programma is echter niet alleen bedoeld voor mensen met klachten.
Voor de meesten van ons geldt dat wij grote delen van de dag op de automatische piloot functioneren. Mindfulness geeft je de controle terug en laat je met humor en mildheid naar
jezelf kijken!
Een effectieve methode om gezonder te leren omgaan met stress, pijn, moeheid, burnout,
ziekte en andere gezondheidsklachten.

Trainingsinformatie
De mindfulnesstraining wordt in samenwerking met de volksuniversiteit gegeven.
Voor kosten en aanmelden zie www.volksuniversiteitrotterdam.nl

Voor data kijk in de agenda

Programma
In de mindfulness- / aandachttraining wordt onder andere aandacht besteed aan:
§ Begeleide aandachtmeditatie,
§ Eenvoudige lichaamsoefeningen die langzaam en met aandacht uitgevoerd worden,
§ Aandachtoefeningen om toe te passen in het dagelijks leven,
§ Achtergrondinformatie over onder andere stress, aandacht, omgaan met grenzen
    en communicatie.
De oefeningen worden altijd gedaan met respect voor uw grenzen.
Door ervaringen met elkaar uit te wisselen, krijgt u steun van de groep en de trainer.
Aandachttraining is echter geen therapie en geen praatgroep.

Opbouw

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur.
Gedurende de hele training (en daarna) oefent u thuis elke dag met behulp van Cd’s
en een werkboek.

Aan het eind van de training heb je voldoende bagage om mindfulness op jouw wijze in je leven
te integreren.

Je kunt ook je beoefening verdiepen door na de training een vervolgtraining Compassie  te volgen of de verdiepingstraining Mildheid te doen.